Dit is Willem Snapper's nieuwsbrief nr 124 van 16 augustus 2009. zondag 9 augustus 2009
het vertrek uit Amsterdam
![]() Ik was enigszins gestressed bij het laden van de auto. Het was mij niet duidelijk of alles er wel in zou passen. De zonnepanelen, alle waterpompen, de wasmachine en de speakers zaten er al in, maar er resten nog heel wat dozen en losse spullen. Wonder boven wonder paste alles precies en bleef er nog een redelijke ruimte over om te slapen. De tent zouden we in elk geval nooit gebruiken. Het zal een uur of elf zijn geweest dat we zijn weggereden. Ik ga niet de hele reis van dag tot dag beschrijven, dat wordt teveel.
Dramane in Cordedeu, Spanje, groot geworden, rasta haar en baard in de keel
![]() Dramane, mijn (onze) pupil, die in Spanje is voor de medische behandeling van zijn botontstekingen en die daar nog wel een tijdje zal blijven. Hij is behoorlijk veranderd, groter geworden natuurlijk, een beetje de baard in de keel. Het was een bijzonder weerzien. Ondanks dat hij daar bij Alberto en bij Sandra over fantastische pleegouders beschikt, had hij ook wel heimwee naar Sévaré, heimwee naar zijn familie en zijn grand-mère. Jammer dat hij ze niet een keertje kan opzoeken.
eerste maal wild kamperen in de buurt van Tazekaht, Marokko
![]()
we sliepen op een matras halverwege, ik had speciaal een klein trappetje gemaakt om naar boven te klimmen
![]() We namen een dagje vrij in het kustplaatsje Sidi Ifni, waar Ton zijn heil zocht op het strand en ik naar de kapper ging en de totaal versleten schokbrekers van de auto heb laten vervangen (een geplande reparatie).
Ton met zijn snelle zonnebril en met uitzicht op Sidi Ifni
![]() De eigenlijke tocht door de woestijn kon beginnen. Echt moeilijk is die niet, Amsterdam Sévaré is normaal gesproken geasfalteerd op drie kilometer na, tussen Marokko en Mauretanië. Ik was van alle kanten gewaarschuwd voor de Marokkaanse politie. Op elke hoek van de straat wordt gecontroleerd of je je aan de verkeesrregels houdt. En zo kregen ze mij te pakken in Guelmine. Ik had een stopbord over het hoofd gezien en het kostte mij 400 dirham (44 euro) en mijn goede humeur. De tocht verliep verder zonder problemen, de auto reed als een zonnetje, het was een genot om achter het stuur te zitten.
De twee betonnen kamelen bij aankomst in Dakhla
![]() Op de laatste pleisterplaats voor de Mauretaanse grens ontmoetten we Joèl, een Fransman die met een busje toeristen op weg was naar Mali en Burkina, begeleid door de Mauretaanse gids Sidi. De laatste wilde ons graag helpen bij de komende grensovergang.
rechts een waarschuwing voor mijnen, ze zitten er misschien nog steeds, maar ik heb niets gehoord
![]() De Marokkaanse kant verliep zonder problemen, al moesten we eindeloos wachten op de douaniers die elke scheet opschreven in dikke boeken. Tegen het einde van de ochtend konden we de drie kilometer piste nemen. Ondanks mijn woestijnervaring kwam ik in het zand vast te zitten.
duwende dames
![]() Ik moest op teveel dingen tegelijk letten. Het busje van Joèl reed te hard en die moest ik in de gaten houden om te zien waar ik moest rijden, maar tegelijk moest ik ook op de weg letten, kuilen en rotsen vermijden. Dat ging op zeker moment mis. Maar met de aanwijzingen van Sidi en de duwkracht van de Fransen uit het andere busje, kwamen we toch zonder veel moeilijkheden aan bij de Mauretaanse kant van de grens. Daar was in de loop der jaren wel het een en ander veranderd. De meeste houten hokken van weleer, die met karton waren dichtgeplakt, waren vervangen door stenen gebouwtjes. Alleen de laatste post had nog iets van de schamele allure van vroeger. Het karton was daar niet aan te slepen, het wachten was op het moment dat de hele boel zou instorten. Er werd ook voor hen gewerkt aan een nieuw stenen onderkomen. Sidi was een goede bekende daar. Hij kent alle mensen die daar werken en een beetje smoezen met de douaniers deed verder wonderen. De achterdeuren moesten pro forma even open, het kostte mij een vrijwillige bijdrage van 100 euro. Iedereen blij, Sidi ook. En oh ja, een Mauretaans visum was geen enkele moeite, wat heb ik betaald? Twintig euro per persoon! Goedkoper dan bij het visumburo en meteen klaar!
ik had mij verheugd op de scheepswrakken in Nouadhibou, maar het worden er steeds minder
![]() De tocht door het zuiden van Mauretanië hoort tot de mooiere stukken. Duinen wisselen elkaar af met zacht groene weides. Het vee graast vredig het groene gras, langs de kant van de weg liggen evenwel honderden dode beesten die uit vrachtwagens worden gegooid als ze tijdens de onbarmhartige transporten naar de kust overlijden.
Ton achter het stuur
![]()
Kampement in de woestijn bij Kiffa
![]() Voor Ayoun komen we bij een wegomleiding nog een keer vast te zitten in het zand. Er zat niet veel anders op dan de banden leeg te laten lopen en de bus met de hulp van het ganse dorp weer op gang te duwen. In Ayoun maken we ons laatste geld op en tuffen de volgende dag richting de Malinese grens. De Mauretaniers zou het worst wezen, maar ik zat behoorlijk in de rats voor de Malinese douane.
De vrachtwagen was van de weg geraakt door een ontplofte voorband
![]() Gedurende de laatste 225 kilometer tussen San en Sévaré zien we honderden blinkende blote bruine ruggen van grondarbeiders die een eindeloze geul graven. Het zijn mannen die met houwelen en scheppen in de weer zijn met het graven van een goot voor een glasvezelkabel voor sneller internet van Orange, zoals Bakary mij later verzekerde. Het is bijna mensonwaardig hoe de ze hun lichamen in de zinderende hitte afbeulen, onbeschermd tegen een fel brandende zon. Zelfs van afstand zie je de zweetdruppels van hun lichamen druipen. Van machines hebben ze niet gehoord. Ze verdienen er hopelijk iets mee, al zal het wel weer rond het absolute minimum liggen. door hun inspanningen krijg ik misschien aan het eind van het jaar sneller internet!?
het comité van ontvangst, met fles en muziek!
![]() Jammer was dat Founé, Austin en Pauli er niet bij waren, Founé was in haar dorp Kuonna nadat haar vader onlangs overleed. Het was evenwel een dankbaar weerzien. Ik ben weer thuis! Natuurlijk heb ik het meteen druk. Ik moet de formaliteiten regelen voor de auto, die moet zo snel mogelijk naar de douane. Ton zal de papieren meenemen naar Nederland, hij vertrekt as vrijdag al. En hij wil nog graag naar de tuin in Sangubaka en ik ook wel. Nadat Ton met de bus naar Bamako is vertrokken, had ik even het rijk alleen. Niet voor lang, want maandag al arriveerden GerritJan en Annette uit Amsterdam. Maar dat is in elk geval aangenaam bezoek. Dinsdags heb ik ze in Mopti afgezet, terwijl ik mij samen met Niangaly bezig hield met het zoeken naar een slang voor het leegpompen van de put in Sarédera. Dat kostte behoorlijk veel tijd zonder dat we de echt goede slang vonden. We zullen ons moeten behelpen. "On se debrouille." Ik heb ten slotte uit Nederland een nieuwe pomp meegenomen, die het water moet wegpompen, opdat de werklieden onderin de put verder kunnen werken.
de nieuwe pomp wodt naar beneden gelaten, hij doet er zes uur over om al het water eruit te krijgen
![]() En woensdags zijn we met de grote bus naar Sarédera gereden, geladen met alle nieuwe spullen, met Niangaly met zijn equipe en de twee Amsterdammers. Aangezien ik maar twee plekken heb in de cabine, zat de rest achterin op gewone stoelen en de deur open vanwege de hitte achterin. In Sarédera was het direct "Williams merci" alom.
de dorpelingen in Sarédera zijn er klaar voor
![]() En het feest kon beginnen met het leegpompen van de put. GerritJan en Anette genoten van het gebeuren en de kinderen ook trouwens. Ze veroverden onmiddelijk het waterbassin en lieten zich met de dikke straal natspuiten. Voor hen is het waterballet een welkom festijn, vergelijkbaar volgens mij met een middagje Efteling.
Gerrit Jan besproeit de kinderen, maar hijzelf moest er ook aan geloven
![]() Niet lang daarna werd ik gebeld door hun kinderen, die met de Malinese Toyota uit Slowakije waren komen rijden. We konden ze uitleggen waar wij ons bevonden en zo kreeg het feest in Sarédera nog een extra vrolijke noot.
De Toyota van Arnold en Bernadette is terug uit Slowakije en komt ons opzoeken in Sarédera
![]() Ik ga niet mijn hele verblijf in Nederland beschrijven, maar ik heb erg goede herinneringen, dat is zeker. Ik ben ongelofelijk opgevangen door iedereen, ik ga maar geen namen noemen, het zijn er te veel. Zeker in het begin had ik het vanwege die nare steenpuisten enigszins moeilijk, maar de medicijnen en de fantastische verzorging op mijn logeeradressen hielpen mij daar gemakkelijk doorheen. Fietsen ging mij helemaal niet zo gemakkelijk af, dat viel best tegen, maar toch na een paar dagen was ik wel weer redelijk gewend aan het drukke verkeer. Door een gevoel van onzekerheid hield ik mij wel meer aan de verkeersregels dan vroeger. Goh, wat zijn er veel rode lichten. En nu ben ik weer in Sévaré, ik ben òòk blij om weer terug te zijn. Ik merk de enorme verschillen tussen Europa en Afrika, het valt niet altijd mee, het is even wennen. Maar toen we bij Nioro de grens over waren overviel mij het mooie gevoel weer "thuis" te zijn! Het is vandaag 14 augustus 2009.
eindelijk kon ik de achterruit vervangen van mijn Peugeot Partner
![]()
Vanavond nog zo'n spektakelfilm, je moet wat doen om je publiek terug te krijgen. Dank jullie wel allemaal, laat ik één naam noemen: Ton, de geweldige "bij"-rijder, die een maand heeft opgeofferd om mij met mijn spullen terug te krijgen naar Mali! Volgende week weer een normale nieuwsbrief.
het washok in aanbouw, daar moet de door mij meegenemen wasmachine een plekje krijgen
![]() |